تاریخ انتشار: 1394/06/05 - 09:45
تعداد بازدید: 19576

مصرف نمك چه خطرات و مضراتي براي عادت ماهيانه ما مي تواند داشته باشد!

يك متخصص تغديه ريشه بسياري از بيماري هاي غيرواگير در كشور را مصرف بيش از اندازه نمك دانست و گفت: بسياري از افراد تصور مي كنند در صورتي كه نمك روزانه خود را كم كنند دچار كمبود يد مي شوند و به بيماري تيروييد مبتلا مي شوند اين تصور كاملا اشتباه است در واقع مهم ترين منبع غذايي يُد را مواد غذايي دريايي مانند ماهي هاي آب شور، ميگو، صدف و جلبلك هاي دريايي تشكيل مي دهد بنابراين بايد برنامه جدي براي حذف نمكدان ها از سفره هاي غذايي انديشيده شود.

دكتر اشرف مرداني در گفت و گو با شفقنا ، به يكي از توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني با عنوان “رعايت تعادل و تنوع در برنامه غذايي روزانه” اشاره كرد و افزود: اين موضوع به معني پيروي از هرم غذايي و استفاده از پنج گروه غذايي اصلي‌ شامل نان و غلات، شير و لبنيات،‌ سبزي‌ها، ميوه‌ها و گوشت و جاگزين‌هاي آنها است كه در مصرف هيچ يك از گروههاي غذايي نبايد افراط و تفرط كرد و در اين رهنمون‌ها پيام‌هاي كليدي كاهش مصرف قند، نمك و چربي براي داشتن رژيم غذايي سالم توصيه شده است تا يكي از ريزفاكتورهاي اصلي شيوع بيماري هاي غيرواگير در كشور كه نمك است با سبك غذايي درست اصلاح شود.

مهم ترين تاثير مصرف نمك بر سلامتي
وي در ادامه به مهم ترين تاثير مصرف نمك بر سلامتي انسان اشاره كرد و گفت: مطالعات نشان داده است مصرف زياد نمك در رژيم غذايي روزانه انسان را مستعد ابتلا به شمار زيادي از بيماري ها نظير افزايش فشار خون، سكته مغزي، جمع شدن مايعات در بدن و در نتيجه بيماري هاي قلبي مي شود، بروز تورم بدن، درد مفاصل، نفس تنگي، سردرد، درد و احساس فشار در ناحيه دروني جمجمه، سرگيجه و عدم تعادل صبحگاهي مخصوصاً هنگام برخواستن از خواب و ميگرن از ديگر پيامد مصرف بيش از اندازه نمك است.

افزايش درد عادت ماهيانه در اثر مصرف زياد نمك
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه تجمع مايعات ناشي از مصرف نمك، درد، مشكلات جسماني و تغييرات خلقي در روز هاي قبل از شروع عادت ماهانه در زنان را تشديد مي كند تصريح كرد: بطور كلي مصرف زياد نمك، كلسيم را از استخوان ها گرفته و باعث دفع آن از ادرار مي شود. به همين دليل باعث نازك شدن استخوان ها شده و فرد را مستعد ابتلا به پوكي استخوان مي كند علاوه بر آن مصرف زياد نمك باعث سرطان معده، تشديد آسم، بدخوابي يا بي خوابي و در نتيجه زوال قدرت درك ذهني افراد مسن مي شود.

كاهش مصرف نمك فشار خون را در طول 3 هفته پايين مي آورد
به گفته اين متخصص تغذيه با توجه به اينكه جامعه ايران از فشار خون بالا رنج مي برد و نمك ريشه بسياري از بيماري هاي قلبي عروقي و انواع سكته ها است كاهش مصرف آن موجب كم شدن فشار خون مي شود. زماني كه مصرف نمك كاهش مي يابد فشار خون نيز به طور متوسط در طول سه هفته كاهش مي يابد و آمار ابتلا به سرطان هاي مري و معده نيز كه در جامعه ما شايع است بسيار پايين مي آيد.

ميزان مناسب مصرف نمك در سفره غذايي
دكتر مرداني در خصوص ميزان مناسب مصرف نمك درسفره غذايي اظهار كرد: ميزان مصرف نمك براي اشخاص سالم و بزرگسال، حدود يك قاشق چايخوري (كمتر از ۵ گرم ) توصيه شده است. البته بايد توجه داشت مقداري از نمك مصرفي افراد از طريق نان مصرفي روزانه، غذاهاي آماده و منجمد، غذاهايي مانند فست فودها همچنين ميوه، سبزي و لبنيات تامين مي شود بنابراين در مصرف آن بايد حداقل ميزان را در نظر گرفت براي افرادي هم كه فشار خون، بيماريهاي كليوي وديابت د دارند و يا در سنين بالاي ۵٠ سال هستند نصف قاشق چايخوري نمك در روز توصيه شده است.

شيرخواران نياز به مصرف نمك ندارند
به گفته دكتر مرداني كودكان زير ١١ سال بايد كمتر از بزرگسالان نمك استفاده كنند بچه هاي زير يك سال به كمتر از يك گرم نمك روزانه احتياج دارند چرا كه در اين دوره ي زماني كليه ها حساس بوده و تحمل نمك بيشتر را ندارند در كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي كنند نيازي به مصرف نمك وجود ندارد چون نمك مورد نياز خود را از طريق شير مادر كسب مي كنند البته. مراقبت از كودكان در مورد اين مسئله كه غذاي كم نمك استفاده كنند باعث مي شود كه ذائقه آنها به غذاهاي كم نمك عادت كند.

نمك يد مورد نياز بدن را تامين نمي كند
وي با تاكيد بر اينكه مصرف نمك در وعده هاي غذايي يد مورد نياز بدن را تامين مي كند يك باور رايج غلط در جامعه است گفت: بسياري از افراد تصور مي كنند در صورتي كه نمك روزانه خود را كم كنند دچار كمبود يد مي شوند و به بيماري تيروييد مبتلا مي شوند اين تصور كاملا اشتباه است در واقع مهم ترين منبع غذايي يُد را مواد غذايي دريايي مانند ماهي هاي آب شور، ميگو، صدف و جلبلك هاي دريايي تشكيل مي دهد. بنابراين مي توان با خوردن اين مواد يد مورد نياز بدن را تامين كرد. نمكي كه در غذاهاي آماده و منجمد استفاده مي شود اغلب يا اصلا يد ندارد يا ميزان خيلي كمي يد دارد در نتيجه كم شدن مصرف اين نوع غذاها تاثير بسيار اندكي بر بدن دارد.

مصرف نمك در ايران سه برابر استاندارد جهاني است
اين كارشناس تغذيه ايران بيشترين مصرف كننده نمك در بين كشورهاي دنيا است گفت: نمك يكي از مواد مورد نياز براي سوخت و سازمواد غذايي در بدن، انتقال پيام‌هاي عصبي و كاركرد صحيح عضلات است اما مصرف آن مرز باريكي بين سلامتي و بيماري دارد متاسفانه ميانگين روزانه مصرف آن در كشور ما سه برابر استاندارد جهاني است، در واقع براساس استاندارد‌هاي سازمان جهاني بهداشت، حد پايين تعيين شده براي مصرف نمك 2 گرم و حد بالاي آن 5 گرم در روز است. اين در حالي است ميزان مصرف نمك در ايران حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است كه اين ميزان بسيار بيشتر از حد استاندارد مصرف نمك (۵ گرم) است.
دكتر مردادني يادآورد شد: در ايران مصرف نمك تابع الگوهاي غلط تغذيه اي و سبك زندگي نادرست است متاسفانه از كودكي ذائقه ايرانيان با شوري و ترشي عادت مي داده مي شود بطوريكه در مصرف ميوه هايي مثل خيار و مركبات نيز از نمك استفاده مي كنند بنابراين حذف نمكدان از سفرهاي غذايي نيازمند فرهنگ سازي قوي در اين زمينه دارد.

نيازمند فرهنگ سازي قوي براي داشتن يك الگوي غذايي صحيح هستيم
وي در پايان افزايش مصرف سبزي و ميوه را يكي از بهترين برنامه ها جهت داشتن رژيم غذايي سالم و مورد تاكيد سازمان جهاني بهداشت خواند و گفت: در سبد غذايي فعلي ايراني ها در مقايسه با سبد غذايي استاندارد، مصرف ميوه و سبزي كم است در حاليكه بر اساس توصيه‌هاي گفته شده افراد بايد حداقل حدود 400 گرم يا پنج واحد در روز سبزي و ميوه مصرف كنند زيرا اين مواد تامين كننده ريزمغذي‌ها بوده و و حاوي تركيبات آنتي‌اكسيداني و فيبر هستند بنابراين حذف ميزان نمك مصرفي نمك از سفره ها و داشتن يك الگوي غذايي سالم نيازمند فرهنگ سازي قوي در جامعه است كه اميدوارم مسوولان به آن توجه داشته باشند.

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.