تاریخ انتشار: 1396/07/19 - 18:16
تعداد بازدید: 363

مواد غذايي كلاژن‌ساز

بدن انسان به طور طبيعي كلاژن توليد مي كند، اما با افزايش سن از ميزان توليد اين ماده كاسته مي شود.

كلاژن يكي از مكمل هاي پر طرفدار در جهان محسوب مي شود. اين پروتئين ساختاري فراوان‌ترين پروتئين در بدن انسان است، كه در پوست و ديگر بافت هاي همبند يافت مي شود. كلاژن در حال حاضر يكي از موضوعات داغ در دنياي مكمل ها است و شركت هاي مختلف محصولات خود را براي جوانسازي پوست، بهره‌مندي از استخوان ها و غضروف هايي سالم و مو و ناخن هايي قوي روانه بازار مي كنند.
 

بدن انسان به طور طبيعي كلاژن توليد مي كند، اما با افزايش سن از ميزان توليد اين ماده كاسته مي شود. كاهش در ميزان توليد كلاژن موجب از دست رفتن انعطاف پذيري و ساختار بدن مي شود و شكل گيري نشانه هايي مانند چين و چروك و افتادگي پوست را در پي دارد. فرض بر اين است كه با مصرف كلاژن شما مي توانيد از پيري پوست يا فرسودگي غضروف ها پيشگيري كنيد. با اين وجود، برخي كارشناسان ترديد دارند كه مصرف مكمل ها بهترين روش براي حفظ كلاژن باشد.
 

به گفته اشلي برينت، متخصص تغذيه، خريد مكمل هاي كلاژن صرف هزينه اي بيهوده است، زيرا بدن كلاژن اضافي را مورد استفاده قرار نمي دهد. در مقابل، يك رژيم غذايي متعادل سرشار از پروتئين بدون چربي، چربي هاي دوستدار قلب، ميوه ها و سبزيجات تمام مواد مغذي مورد نياز براي توليد كلاژن را در اختيار بدن قرار مي دهد.

فلفل دلمه اي قرمز

ويتامين C براي تامين كلاژن ضروري است و فلفل دلمه اي قرمز سرشار از اين ماده مغذي است. ويتامين C يك آنتي اكسيدان است كه توليد كلاژن را بهبود مي بخشد. در غياب ويتامين C، بدن نمي تواند به طور موثر كلاژن توليد كند. تنها نصف فنجان فلفل دلمه اي قرمز خام 158 درصد از دوز روزانه ويتامين C را تامين مي كند. از ديگر منابع خوب براي ويتامين C مي توان به گريپ فروت، كيوي، فلفل هاي سبز، بروكلي، توت فرنگي، و پرتقال اشاره كرد.

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي سرشار از آنتي اكسيدان ليكوپن است و مي تواند به محافظت از چرخه تامين كلاژن در برابر آسيب زيست محيطي كمك كند. جدا از كاهش توليد، يكي از دلايلي كه با افزايش سن كلاژن از دست مي دهيد، آسيب ناشي از آلاينده ها و پرتو فرابنفش است. اين آسيب تجزيه كلاژن را تسريع مي كند. ليكوپن مي تواند به محافظت از پوست كمك كند و سطوح مناسب كلاژن را حفظ كند. از ديگر منابع خوب براي ليكوپن مي توان به سبزيجات قرمز و نارنجي، مانند هندوانه و گريپ فروت صورتي اشاره كرد.
 
ماهي سالمون

براي بهره‌مندي از چربي هاي دوستدار قلب يكي از بهترين گزينه ها مصرف ماهي هاي چرب است، اما آيا مي دانستيد آنها مي توانند از پوست شما در برابر شكل گيري چين و چروك و خطوط نيز محافظت كنند؟ به طور خاص، ماهي سالمون، يك منبع عالي براي اسيدهاي چرب امگا-3 است، كه التهاب را كاهش مي دهند و از تجزيه كلاژن به واسطه آسيب زيست محيطي پيشگيري مي كنند. قرار گرفتن بيش از اندازه در برابر نور خورشيد مي تواند به سنتز كلاژن آسيب وارد كند و التهاب در پوست را افزايش دهد. مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 كه در غذاهاي دريايي به وفور يافت مي شوند، به واقع در مقابله با التهاب و محافظت از كلاژن موفق عمل مي كند. از ديگر منابع خوب براي چربي هاي سالم مي توان به آووكادو، گردو، و دانه هاي چيا اشاره كرد.
 
سيب زميني شيرين

با خوردن تنها يك عدد سيب زميني شيرين پخته مي توانيد تا شش برابر ارزش مصرف روزانه ويتامين A را دريافت كنيد و سلامت پوست و مفاصل خود را حفظ كنيد. ويتامين A بدن را براي توليد كلاژن بيشتر تشويق مي كند. همچنين، اين ويتامين از رشد سلولي پشتيباني مي كند و نقش مهمي در شكل گيري طبيعي و حفظ اندام هاي بدن كه بزرگترين آنها پوست است، ايفا مي كند. از ديگر منابع خوب براي ويتامين A مي توان به هويج، طالبي، انبه، و زردآلو اشاره كرد.
 
گوشت بوقلمون

اسيد آمينه هاي بسياري در توليد كلاژن نقش دارند. به همين دليل، مصرف پروتئين به ميزان كافي كه از اسيد آمينه شكل گرفته است، اهميت دارد. گوشت بوقلمون منبع خوبي براي پروتئين بدون چربي و همچنين ليزين، يكي از اسيد آمينه هاي اصلي كه توليد كلاژن را تسهيل مي كند، است. سه اسيد امينه اصلي كه در سنتز كلاژن نقش دارند شامل پرولين، گليسين، و ليزين مي شوند. ليزين يك اسيد آمينه اساسي است، به اين معني كه بدن ما به طور طبيعي آن را توليد نمي كند و از اين رو براي تامين آن به مواد غذايي مصرفي متكي است. همچنين، گوشت بوقلمون سرشار از كولين است، كه براي توليد كلاژن به گليسين تبديل مي شود. اگر گياهخوار هستيد مي توانيد ليزين را از منابع گياهي مانند سويا و بادام هندي تامين كنيد.

 تخم مرغ

تخم مرغ را كامل مصرف كنيد. زرده تخم مرغ سرشار از كولين، يك ويتامين B، است كه به گليسين، اسيد آمينه اي كه در توليد كلاژن نقش دارد، تبديل مي شود. بر همين اساس، مصرف مواد غذايي سرشار از كولين مي تواند به توليد كلاژن كمك كند. آيا نگران كلسترول هستيد؟ افراد سالم مي توانند روزانه 300 ميلي گرم كلسترول مصرف كنند و افراد مبتلا به ديابت، كلسترول بالا، يا بيماري قلبي مي توانند تا 200 ميلي گرم مصرف كنند. يك تخم مرغ بزرگ داراي 187 ميلي گرم كلسترول است. از ديگر منابع خوب براي كولين مي توان به لوبيا سفيد، گوشت بوقلمون، ماهي سالمون، و گل كلم اشاره كرد.
 
دانه هاي آفتابگردان


تنها يك اونس (28 گرم) دانه آفتابگردان بو داده مي تواند 37 درصد از نياز روزانه ويتامين E شما را تامين كند. همانند آنتي اكسيدان هاي ديگر، ويتامين E به مبارزه با راديكال هاي آزاد كمك مي كند و از آسيب ناشي از آنها پيشگيري مي كند. اين آسيب مي تواند موجب شكل گيري چين و چروك روي پوست شود. از ديگر منابع خوب براي ويتامين E مي توان به روغن جوانه گندم، بادام، فندق، و كره بادام زميني اشاره كرد.



 

منبع:jamejamonline.ir

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.