تاریخ انتشار: 1394/05/01 - 09:42
تعداد بازدید: 14562

اغلب زنان باردار با 2 مشكل عمده، يكي ريزش مو و ديگري لك‌هاي بارداري مواجه مي‌شوند كه پژوهشگران نتوانستند هيچ درمان قطعي براي آن‌ها ارائه بدهند. ريزش مو دوران بارداري يك اتفاق طبيعي است كه به‌ دليل تغييرات هورموني ايجاد مي‌شود. اين حادثه تلخ از 3 تا 6 ماه بعد از زايمان شروع مي‌شود و ميزان آن در زنان مختلف متفاوت است.

جلوگيري از ريزش مو در بارداري 
زنان باردار براي جلوگيري از ريزش ابرو و موي سر بايد از مواد غذايي حاوي آهن و روي بيشتر استفاده كنند. مواد حاوي آهن و روي در تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع مغزها و سبزي‌هاي داراي برگ سبز تيره به وفور موجود است. هورمون‌ها عامل بسياري از تغييرات پوست و مو در دوران در بارداري هورمون‌هاي زنانه در دوران بارداري و شيردهي تأثيرات خاصي را روي بدن مي‌گذارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ريزش مو در بسياري از زنان اشاره كرد.


در زير منابع برخي از عناصر مهم و موثر در سلامت مو در دوران بارداري ذكر شده است:

پروتئين :
اساس و پايه ي نياز بافت هاي بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... مي‌باشد و در موادي مانند انواع گوشت (مرغ ، ماهي و گوشت قرمز)، تخم مرغ، لبنيات و حبوبات به ميزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته‌اي مثل نان، برنج، ماكاروني و سبزي‌ها نيز به مقدار كمي وجود دارد.

كلسيم و منيزيم :
گروه شير و لبنيات منابع غني كلسيم و منيزيم و نيز پروتئين هستند.
اگر فردي دچار عدم تحمل لاكتوز (قند موجود در شير) باشد و از ساير مشتقات لبنياتي نيز براي تأمين نيازهاي بدن خود استفاده نكند، بايد به طور روزانه مكمل كلسيم مصرف كند و مصرف ساير غذاهاي غني از پروتئين را نيز افزايش دهد.

ويتامين هاي گروه  :B 
يكي از راه‌هاي درمان ريزش مو مصرف مواد مغذي حاوي ويتامين B زياد است كه در گروه ويتامين‌هاي B، ويتامين B6 و بيوتين اهميت خاصي دارند. بيوتين ويتاميني است كه دربسياري از محصولات آرايشي به عنوان مكمل بهبود دهنده وضعيت مو اضافه ميشود، زيرا عارضه مشخص كمبود بيوتين، ريزش مو است. منابع غذايي غني از ويتامين B6 و بيوتين را برايتان ذكرمي كنم. منابع غني از B6 موز، دانه آفتابگردان، ماهي ، مرغ، جوانه گندم ، آلوي خشك ، گوشت ، غلات سبوس دار ، گوشت، مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه اسيدهاي چرب اُمگا3 و اُمگا6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زيرا اغلب مردم وقتي منابع اين نوع اسيدهاي چرب را كمتر مصرف مي‌كنند و يا اصلاً مصرف نمي‌كنند، دچار خشكي و شكنندگي مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهايت ريزش مو مي‌شوند.

منابع اسيدهاي چرب اُمگا3 و اُمگا6
اسيدهاي چرب اُمگا3 شامل آلفا-لينولنيك اسيد و ايكوزا پنتانوئيك اسيد (EPA) است در ماهي‌هاي آب سرد مانند روغن سويا و كانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم كتان يا پنبه و روغن ماهي يافت مي‌شود.اسيدهاي چرب اُمگا6 شامل اسيد لينولئيك و اُمگا-لينولئيك اسيد مي‌باشد و در روغن‌هاي غير اشباع گياهي مانند روغن ذرت، روغن كانولا، روغن سويا، روغن بادام زميني و روغن آفتابگردان يافت مي‌شوند.

آنتي اكسيدان‌ها:
شامل ويتامينE ، ويتامينC ، بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A كه در سيب زميني شيرين، هويج، اسفناج پخته، كدو حلوايي، طالبي، زرد آلو، كلم بروكلي، گريپ فروت قرمز وجود دارد)، روي و سلنيوم مي‌باشد.

 

علل، زمان و ميزان ريزش موها  بعد از دوران بارداري
علت ريزش موها در اين دوران به واسطه تغييرات هورموني در بدن خانم‌ها و زمان شروع آن معمولاً 2 هفته بعد از زايمان مي باشد و اوج ريزش موها در ماه دوم و سوم است كه معمولاً تا پايان 6 ماه ادامه مي‌يابد. ميزان ريزش موها در هر كس مي‌تواند متفاوت باشد از 100 تار مو تا 500 تار مو در روز.

 نكتۀ اول ريزش موها بعد از زايمان امري طبيعي است و اكثرا خانم ها آن‌را تجربه مي كنند و جاي نگراني نيست و معمولاً تا پايان ماه 6 و 7 بعد از زايمان ادامه دارد، اگر بعد از اين مدت از شدت ريزش موها كاسته نشد آنگاه مي‌بايست به متخصص پوست و مو مراجعه نماييد، ممكن است به واسطه شيردهي بدنتان دچار كمبود برخي از ويتامين‌ها و مواد معدني از قبيل آهن، روي، كلسيم، منيزيوم و غيره شده باشد كه با انجام آزمايشات مربوطه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

نكتۀ دوم به واسطه اينكه در دوران بارداري و شيردهي اكثر محلول‌ها و مكمل‌هاي غذايي منع مصرف داشته نمي‌توان درماني براي جلوگيري و كاهش محسوس ريزش موها در اين دوران تجويز نمود و صرفاً مي‌توانيد با دنبال كردن برنامه غذايي و مكملي مناسب زير نظر پزشك متخصص كمي از ميزان ريزش موها بكاهيد كه البته با اين كار به سلامت نوزاد خود نيز كمك مي‌نماييد.

نكتۀ سوم معمولاً بخش زيادي از موهاي ريخته شده در اين دوران به مرور زمان جايگزين مي‌شوند و نيازي به درمان نمي‌باشد، اما اگر موهايتان به ميزان مورد نظر روييده نشدند، مي‌توانيد درمان را زير نظر پزشك بعد از پايان ماه ششم شيردهي آغاز نماييد.

 

منابع: ninimami و clinicmoo

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.