تاریخ انتشار: 1394/05/19 - 10:38
تعداد بازدید: 18040

اين روزها مصرف قرص­ هاي مسكن براي كاهش دردهاي مزمن افزايش چشمگيري پيدا كرده است اما اين داروها گاهي اعتياد­آور هستند ومعمولاً نيز مصرف زياد آنها عوارض جانبي به دنبال دارد. براي كاهش درد جايگزين­ هاي مناسب و طبيعي مسكن­ هاي شيميايي وجود دارند كه مي­ توان آن­ها را در آشپزخانۀ هر خانه­ اي پيدا كرد. شايد شما هم دردهاي قاعدگي را تجريه كرده باشيد. دردهاي قاعدگي براي بعضي از خانم­ها تا اندازه­اي دردناك است كه نه خواب راحت دارند و نه مي­ توانند به فعاليت هاي روزمرۀ خود بپردازند. اكثر افراد دراين شرايط مصرف انواع قرص ­هاي مسكن را انتخاب مي كنند؛ غافل از اينكه مصرف بيش از حد قرص ­هاي مسكن عوارضي دارد كه از دردهاي قاعدگي هم دردناك­تر است.

 

براي كاهش دردهاي دوران قاعدگي چه بايد كرد؟

خوب است بدانيد راه بهتر و بي خطري به نام « طب سنتي » براي كاهش دردهاي قاعدگي وجود دارد. اگر مي­ خواهيد بدانيد چگونه مي­توانيد با استفاده از طب سنتي شدت اين دردهاي كلافه كننده را كاهش دهيد، گفتگوي ما را با دكتر روشنك مكبري نژاد، متخصص طب سنتي و استاديار دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي را بخوانيد.

 

درد قاعدگي چيست؟

درد قاعدگي عبارت است از بروز درد شديدي هنگام عادت ماهيانه كه مانند دل پيچه است و اغلب در سطح زير و وسط شكم ايجاد مي­شود .البته ناحيه شيوع درد در هر خانمي متفاوت است، گاهي اين دردها تا زير كمر وحتي كليه­ هاي فرد را فرامي­ گيرد و ممكن است از يك تا دو روز قبل از قاعدگي شروع شود وتا 4 روز طول بكشد. البته اين دردها نظم خاصي ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متفاوت است. اين دردها كه از نوع كوفتگي هستند، گاهي اوقات آن قدر شديدند كه فرد مجبور مي­ شود دست از تمام فعاليت­ هايش كشيده و دراز بكشد. دردهاي قاعدگي ­همراه با علائم متفاوتي هستند مانند تهوع، سردرد، خستگي، كسالت، اسهال، استفراع و ... در واقع با وجود اين دردها قاعدگي براي برخي خانم ­ها تبديل به يك فاجعه ماهانه مي­ شود.

طبق گفتۀ دكتر مكبري نژاد، دردهاي قاعدگي به دو نوع اوليه و ثانونه تقسيم مي­ شوند. درد­هاي اوليه دردهاي معمول و رايج هستند كه خيلي شديد نيست و قابل تحمل وكنترل است. اما دردهاي ثانويه كه بسيار شديد هستند ومعمولاً با هيچ مسكني تسكين پيدا نمي­كنند، خطرناكند ونياز به معاينۀ پزشك دارد. همچنين ممكن است علت دردهاي قاعدگي ثانونه بيماري­ هاي زمينه ­اي مانند آندومتريوز باشد.

 

براي كنترل درد هاي قاعدگي چه كنيم؟

معمولاً هر دردي درمان مخصوص به خود را دارد. دردهاي دوران قاعدگي هم از اين قاعده مستثني نيستند و راه­ هاي بي ضرري براي درمان آنها وجود دارد. استاديار دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره مي­ گويد: به دليل از دست رفتن خون در دوران قاعدگي و از آنجايي كه خون از نظرپزشكي طبعي گرم دارد بنابراين از دست رفتن خون باعث سردي بدن مي شود. پس بايد تدابيري براي جلوگيري از اين سردي انجام شود. وي با اشاره به تغيير عادات غذايي در دوره عادت ماهيانه ادامه مي­ دهد: در دوران عادت ماهيانه توصيه مي­ شود از مصرف برخي خواركي­ ها كه طبعي سرد دارند، مانند انواع ترشي و سبزيجات، سالاد، سركه، خيار ، گوجه فرنگي و... پرهيز شود يا ميزان مصرف آن­ها را به كمترين حد ممكن رساند.

در مقابل از موادي تغذيه شود كه در عين گرم ومفيد بودن، به راحتي در دسترس است؛ مانند حلوا، زنجبيل دم كرده، چاي زنجبيل و چاي بابونه. چرا كه تحقيقات ، تأثير مثبت اين مواد را در كاهش دردهاي قاعدگي ثابت كرده است . به طور كلي بايد اوضاع عمومي بدن با استفاده از مواد مغذي رايج تقويت شود.

 

از آب و آب بازي پر هيز شود!

دكتر مكبري نژاد در ادامه توصيه مي­ كند: آب در دوران عادت ماهيانه با احتياط بيشتري مصرف شود؛ براي مثال هنگامي كه فرد ومخصوصاً دختران جوان ناشتا هستند، آب نخورند. به طور كلي درمانگرهاي محلي اعتقاد دارند كه در اين دوران از استعمال آب زياد و مخصوصاً آب سرد در هنگام شستشوي دستگاه ادراري تناسلي پرهيز شود. همچنين توصيه مي­ شود در صورت امكان فرد در روزهاي اول قاعدگي حمام نرود. اين موارد بايد رعايت شود اما متأسفانه اكثر افراد اهميتي به آن نمي­ دهند و در آينده دچار مشكل مي شوند.

 

به جز تغذيه چه راه هاي ديگري وجود دارد؟

ممكن است تغيير عادات غذايي براي برخي اشخاص امري سخت و نشدني باشد اما جالب است بدانيد طب سنتي براي اين افراد هم نسخه­ هاي مؤثر دارد تا دوران عادت ماهيانه را قابل تحمل كند.

دكتر مكبري نژاد به اين پرسش كه به جز تغيير عادات غذايي، طب سنتي چه راه­ هاي ديگري را براي كاهش دردهاي قاعدگي پيشنهاد مي­ كند، پاسخ مي دهد: طب سنتي همچنين براي كاهش دردهاي قاعدگي كارهاي موضعي مانند روغن مالي را پيشنهاد مي كند. براي اين كار فرد بايد نواحي رحم را روغن گرم بمالد. البته بهترين و مؤثرترين حالت اين است كه از يك تا دو روز قبل از شروع قاعدگي به روغن مالي يا مصرف تغذيۀ خاص شروع شود.

وي ادامه مي­ دهد: استفاده از باد كش نيز مفيد است. زيرا بادشكن باعث افزايش خون­ رساني و گرم كردن نواحي مورد نظر مي شود. همچنين توصيه مي­ شود فرد در اين دوران از استرس دوري كند و به انجام ورزش­ هاي ملايم مانند پياده روي ونرمش هاي خاص بپردازد. اگر ميزان خونريزي زياد است به پزشك مراجعه كنيد ميزان زياد خونريزي مشكل ديگري است كه ممكن است بسيار از افراد در دوران قاعدگي به آن دچار شوند كه دكتر مكبري نژاد در مورد آن نيز مي­ گويد: خونريزي در دوران عادت ماهيانه تا حدي طبيعي است، اما اگر فرد احساس كند ميزان خونريزي از حد معمول بيشتر است بايد حتماً به پزشك مراجعه كند. پزشك از افرادي كه خونريزي زيادي دارند شرح حال مي گيرد، سپس از طريق آزمايش هورموني علت آن را تشخيص مي­ دهد. بعد از مشخص شدن علت، درمان صحيح تجويز مي­ شود بنابراين تا علت اصلي ميزان زياد خونريزي مشخص نشود نمي توان درمان قطعي براي آن صادر كرد.

 

10 مسكن طبيعي درد

 با وجود كه اين روزها مصرف قرص ­هاي مسكن براي كاهش دردهاي مزمن افزايش چشمگيري پيدا كرده است اما اين داروها گاهي اعتياد آور هستند ومعمولاً نيز مصرف زياد آنها عوارض جانبي به دنبال دارد.جيمزان. ديلارد، نويسندۀ مقالۀ«چارۀ درد هاي مزمن» مي­گويد: برخي از قرص ­هاي مسكن نمي­توانند عامل دقيق بروز درد را حذف كنند. همچنين مهم نيست پزشكان چقدر داروي مناسبي را براي كاهش درد تجويز كنند چون به هر حال افرادي كه از دردهاي مزمن رنج مي برند به طور كامل تسكين نمي­ يابند. به گزارش پريونشن ، ديلارد همچنين اظهار داشت: براي كاهش درد جايگزين هاي مناسب و طبيعي مسكن هاي شيميايي وجود دارند كه مي­توان آن­ها رادر آشپزخانۀ هر خانه اي پيدا كرد.

برخي انواع مواد خوراكي از طريق مبارزه با التهاب، مسدود ساختن سيگنال­ هاي درد وحتي درمان بيماري­هاي نهفته قادرند درد را ز بين ببرند كه برخي از انواع موثر آنها عبارتند از:

 

1- گيلاس: تركيب­ هاي موجود در گيلاس با نام « آنتوسيانين » در واقع آنتي­ اكسيدان­هاي قوي هستند كه به دو طريق شدت درد را كاهش مي­ دهند. اين تركيب­ها با متوقف كردن پيشرفت التهاب و با از بين بردن آنزيم­ هاي درد مانند مسكن ­هاي آسپرين و ناپروكسن عمل مي­كنند و در تسكين درد نقش دارند. نتايج يك مطالعه نشان مي­ دهد افرادي كه هنگام مصرف صبحانه يك كاسه گيلاس بخورند، التهاب در بدن آنان 25 در صد كاهش مي­ يابد.

 

2- زنجبيل: اين گياه ريشه ­اي و تند، تسكين دهندۀ سنتي درد دل، رفع دريازدگي و حالت تهوع است. اين گياه كه ويژگي آسپرين و ضد التهابي دارد مي­تواند در تسكين دردهاي ماهيچه­ اي ، آرتريت و ميگرن مؤثر باشد.

 

3- فلفل قرمز: اين ادويه حاوي تركيبي به نام «كاپسايسين » است كه با تحريك كردن پايانه ­هاي اعصاب و كاهش مادۀ شيمايي انتقال دهندۀ سيگنال­هاي درد، نوعي مسكن مؤثر به حساب مي ­آيد.

 

4- گوشت ماهي: مصرف ماهي­ هايي كه حاوي مقدار پاييني جيوه هستند و در عين حال حجم بالايي اسيد چرب امگا3 دارند در تسكين درد مؤثر است. امگا3 در بهبود جريان خون و كاهش التهاب رگ­ هاي خوني و عصبي تأثير دارد اما براي افزايش تأثير آن لازم است از مكمل ­ها نيز استفاده شود.

 

5- زردچوبه: ازاين ادويه سال­ها است كه براي كاهش درد و بهبود فرآيند گوارش غذا استفاده مي ­شود اما طبق بررسي كارشناسان ، زردچوبه خاصيت ضد التهابي دارد، بدن را از تخريب بافتي و التهاب مفصل محافظت كرده واز عملكرد سلول­ هاي عصبي حمايت مي­ كند.

 

6-ماست: حدود 20 درصد مردم آمريكا به سندرم رودۀ تحريك پذيرمبتلا هستند و در نتيجه دل درد نيز در آنان شايع است. به گفتۀ پزشكان در ماست چندين باكتري وجود دارد كه در كاهش درد و التهاب مؤثر هستند.

 

7- قهوه: كافئين موجود در قهوه با تنگ كردن عروق خوني گشاد شده كه بر اثر سر درد ملتهب مي شوند از شدت درد مي­ كاهد.

 

8- نعناع: اين گياه از جمله مواد خوراكي است كه از گرفتگي ماهيچه­ اي پيشگيري مي­كند و به همين دليل عرق نعناع در تسكين دل درد ناشي از سندرم رودۀ تحريك پذير استفاده مي ­شود.

 

9- سوياي سبز: در مطالعه اي كه در دانشگاه اكلاهما انجام شده به گروهي از شركت كنندگان 40 گرم پروتئين سويا وبه گروه ديگر پروتئين حاوي شير داده شد كه در پايان مطالعه مشخص شد مصرف پروتئين سويا نسبت به پروتئين حاوي شير خاصيت مسكني بيشتري دارد.

 

10- آب ميوه قره قاط: زخم­ هاي گوارشي ناشي از ميكروبي موسوم به هليكوباكتر پيلوري هستند كه به بافت­ هاي حفاظت كنندۀ جدارۀ لوله گوارشي شامل معده يا رودۀ كوچك حمله مي كنند. آزمايش­ ها نشان مي­ دهد كه مي ­توان با نوشيدن آب قره قاط از بروز آن پيشگيري كرد. همچنين لازم است اين نوشيدني به صورت 100 در­صد طبيعي و بدون افزدون شكر مصرف شود زيرا در صورت شيرين شدن حالت التهاب آور پيدا مي كند.

 

منبع: سلامت نيوز

 

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.