تاریخ انتشار: 1394/05/04 - 10:02
تعداد بازدید: 108061

خانم‌ها در طول روز فعاليت زيادي انجام مي‌دهند و اگر شاغل باشند ميزان انرژي كه مصرف مي‌كنند بيشتر است. در نتيجه لازم است مواد غذايي انرژي‌زا ميل كنند تا سلامتي‌شان تضمين شود. در اين مطلب مواد غذايي مفيدي را معرفي مي‌كنيم كه مي‌توانيد با گنجاندنشان در وعده‌هاي روزانه انرژي زيادي كسب كنيد. لطفاً با ما همراه باشيد.

 

قزل‌آلا

هميشه توصيه مي‌شود كه براي جذب امگا 3 بيشتر كه براي قلب مفيد است ماهي‌هاي چرب مصرف شود. بايد بدانيد كه قزل‌آلا حاوي ميزان زيادي ويتامين D نيز مي‌باشد به طوري كه هر سهم غذايي از اين ماده (85 گرم) نيمي از نياز روزانه به ويتامين D را تأمين مي‌كند. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه ويتامين D براي سلامتي استخوان‌ها و مفاصل خانم‌ها مفيد است و خطر تشديد پوكي استخوان، آرتريت و شكستگي‌ها را كاهش مي‌دهد. بهتر است قزل‌آلا را در فر آماده كنيد. مي‌توانيد شكم ماهي را پر كنيد و داخل كاغذ آلومينيوم بپيچيد تا بخار آن خارج نشده و به خوبي طبخ شود.

 

لوبياي سبز سويا يا ادامامي

لوبياي سبز سويا يك مادۀ غذايي انرژي‌زا و سالم براي خانم‌ها است. معمولاً گياهخواران آشنايي بيشتري با اين سبزيجات دارند. به خاطر اين‌كه سرشار از پروتئين است. اما خواص آن به همين‌جا ختم نمي‌شود. ادامامي يا همان لوبياي سبز سويا حاوي مواد مغذي بي‌نظير براي سلامتي قلب است. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه پروتئين موجود در سويا و ايزوفلاون‌ها موجود در ادامي براي كاهش ميزان كلسترول توتال و كلسترول بد خون مفيد هستند. هر دانه از اين لوبياهاي سبز حاوي ميزان قابل‌توجهي امگا 3 هستند كه براي سلامت قلب مفيد است. يك فنجان از اين لوبياها حدود 30 درصد نياز روزانه به فيبرهاي غذايي را تأمين مي‌كند. حتماً مي‌دانيد كه فيبرها براي كاهش كلسترول و در نتيجه كاهش خطر سكتۀ مغزي و قلبي مفيد هستند. مي‌توانيد به‌جاي نخود از لوبياي سبز سويا براي تهيۀ هوموس استفاده كنيد. كافي است در اينترنت جستجو كرده و روش تهيه‌ي غذاهاي مناسب را با اين ماده‌ي غذايي مفيد ياد بگيريد.

 

برگ شلغم

برگ شلغم، كم‌كالري و در عين حال سرشار از فيبر است و براي مادرهاي جوان و خانم‌هاي باردار حاوي ميزان زيادي فولات است. فولات يا همان اسيدفوليك كه به صورت مكمل تجويز مي‌شود يك مادۀ مغذي حياتي است كه از بروز ناهنجاري‌هاي مادرزادي و كم‌خوني پيشگيري مي‌كند. يك فنجان برگ شلغم حدود نيمي از نياز روزانه‌ي خانم‌هاي بزرگسال به فولات را تأمين مي‌كند. اين برگ‌هاي تازه همچنين حاوي ميزان زيادي كلسيم هستند كه براي سلامت استخوان‌هاي خانم‌ها لازم و ضروري است. مي‌توانيد اين برگ‌ها را به آش يا تركيب كوكو سبزي و غيره اضافه كنيد و يا با آن‌ها سالاد تهيه كنيد.

 

ماست يوناني

ماست يوناني منبع فوق‌العادۀ كلسيم و پروتئين است و براي ارتقاي انرژي و سلامت خانم‌ها بسيار مؤثر است. خانم‌هاي خوش‌خوراك قدر ماست يوناني را به‌ خوبي مي‌دانند. اين ماست حاوي كلسيم مورد نياز استخوان‌ها است. توجه داشته باشيد كه اين ماست خوشمزه و پرخاصيت براي پيشگيري از ناباروري مربوط به كمبود يد و همچنين پيشگيري از عقب‌افتادگي ذهني جنين و ديگر ناهنجاري‌هاي مادرزادي نيز مفيد است. يد يك مادۀ مغذي ضروري براي توليدمثل و تنظيم هورمون‌هاي تيروئيد است.

يك فنجان ماست يوناني حاوي ميزان كافي يد بوده و مي‌تواند نيمي از نياز روزانۀ خانم‌هاي بزرگسال و يك‌سوم نياز روزانۀ خانم‌هاي باردار به اين ماده را تأمين كند. توصيه مي‌كنيم در حين تهيۀ سس براي سالاد كاهو و يا سالادهايي مانند سزار و غيره به‌جاي سس مايونز از اين ماست استفاده كنيد. مي‌توانيد يك‌سوم فنجان ماست يوناني بدون چربي را با آب يك‌دوم ليموترش، 2 قاشق غذاخوري روغن‌زيتون،1 حبه سير له‌ شده و مقدار كمي سس سفيد و 3 تا 4 قاشق غذاخوري پارمسان تركيب كرده و به عنوان سس براي صرف سالاد سزار مصرف كنيد.

 

چاي سبز

چاي سبز يعني انرژي و سلامتي. بدون شك زياد در خصوص خواص و فوايد چاي سبز شنيده‌ايد. اين چاي براي مقابله با بيماري‌هاي قلبي فوق‌العاده است. خواص آنتي‌اكسيداني آن خانم‌ها را از سرطان سينه نيز حفظ مي‌كند. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه اين چاي خطر ابتلا به سرطان سينه و متاستاز آن را كاهش مي‌دهد. توصيه مي‌كنيم چاي سبز را وارد برنامۀ غذاييتان بكنيد و روزانه حداقل يك فنجان از اين چاي بنوشيد. مي‌توانيد طرز تهيۀ غذاهاي چيني يا ژاپني را نيز ياد بگيريد كه از چاي سبز براي تهيۀ آن‌ها استفاده مي‌كنند.

 

حرف آخر

حرف آخر اينكه خانم‌ها هميشه دغدغۀ تناسب‌اندام دارند و اكثر آن‌ها به‌جاي داشتن تغذيۀ مناسب براي حفظ تناسب‌اندام با در پيش گرفتن رژيم‌هاي نامناسب به‌سلامتي خود آسيب مي‌زنند. كافي است راه و روش تغذيه‌ي سالم را ياد بگيريد و مواد غذايي كم‌كالري و در عين حال انرژي‌زا و سالم را مصرف كنيد. براي اين كار لازم است با مواد غذايي كه قبلاً استفاده نمي‌كرديد نيز آشنا شويد و آن‌ها را به سبد غذاييتان بياوريد. داشتن تغذيۀ سالم به معني خرج كردن پول زياد نيست. بلكه به معني انتخاب‌هاي درست و نحوه‌ي پخت مناسب مواد غذايي است. براي پرانرژي بودن لازم است كه علاوه بر مصرف مواد غذايي سالم ورزش روزانه داشته باشيد و تمام تلاشتان را براي مديريت استرس و فشارهاي عصبيتان به كار بگيريد.

 

منبع: تبيان

 

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.