تاریخ انتشار: 1394/06/01 - 11:04
تعداد بازدید: 28596

خانم هاي باردار بهتر است از يك رژيم مناسب و مقوي پيروي كنند و تمام ويتامين ها و مواد معدني موردنياز خود و جنيينشان را تامين كنند.

شرايط بدني و وضعيت تغذيه اي مادر در دوران قبل و در حين بارداري مي تواند بسيار مهم باشد و در انتها به يك بارداري خوب منجر شود، كه يكي از تصميم هاي صحيح اين است كه خانم ها در قبل از بارداري وضعيت بدني خود را اصلاح كنند.

دكتر مرتضي عقبايي، متخصص تغذيه و رژيم درماني با بيان اين كه يك خانم در ابتدا بايد با يك وزن مناسب وارد دوره بارداري شود، گفت: كمبود وزن شديد و چاقي در درجات مختلف آن هركدام مي توانند تبعات خاص خودشان را داشته باشند. كمبود وزن مي تواند باعث مشكلاتي مانند كم وزن گرفتن مادر در حين دوره بارداري و در نتيجه منجر به تولد يك نوزاد نارس و يا يك نوزاد با وزن كم شود. اضافه وزن هم مي تواند مشكلاتي مانند ديابت دوره بارداري ايجاد كند. از اين رو بهتر است افراد با BMI (نمايه توده بدني) ۹/۲۴-۱۸ وارد دوره بارداري شوند. همچنين در دروه بارداري نيز كنترل وزن مناسب بسيار مهم است.

وي با بيان اين كه خانم ها از نظر وزني در سه دسته قرار دارند، افزود: به خانم هايي كه داراي وزن مناسب و BMI بين ۹/۲۴-۱۸ مي باشند توصيه مي شود در طي ۹ ماه بارداري، ۹ تا ۱۲ كيلوگرم وزن گيري داشته باشند. خانم هايي كه داراي اضافه وزن مي باشند، ۷ تا ۹ كيلوگرم وزن بگيرند و خانم هايي كه دچار كمبود وزن و BMI كمتر از ۱۸ مي باشند، در طي ۹ ماه بارداري بايد ۱۲ تا ۱۸ كيلوگرم وزن گيري داشته باشند. خانم ها براي بدست آوردن BMI، وزن خود (كيلو گرم) را تقسيم بر مجذور قد خود (متر) كنند. عدد بدست آمده نمايه توده بدني آنها مي باشد.

عقبايي با بيان اين كه داشتن يك رژيم غذايي متناسب و متنوع شامل سبزيجات، لبنيات و دانه هاي كامل به همراه فعاليت هاي مناسب، مي تواند شرايط مناسبي را براي ورود به دوره بارداري و در حين آن ايجاد كند، ادامه داد: همچنين قبل از تصميم به بارداري، خانم ها بايد مصرف مكمل ها را شروع كنند.

براي مثال، سالهاست كه مصرف اسيد فوليك سه ماه قبل از بارداري و به ميزان يك ميلي گرم در روز توصيه مي شود. كمبود اسيد فوليك مي تواند باعث نقص در تشكيل لوله عصبي در جنين شود. خانم هايي كه دچار كم خوني و كمبود آهن هستند، حتماً بايد درمان هاي لازم را از طريق اصلاح رژيم غذايي و در مرحله بعد با مصرف مكمل ها انجام دهند. توصيه مي شود از سه ماه قبل از بارداري، غذاهاي دريايي كه حاوي جيوه است مصرف نشود.

جيوه مي تواند در بدن ذخيره شود و ممكن است باعث ايجاد مشكلاتي در شكل گيري ذهن يك جنين شود. معمولاً در ماهي هاي بزرگ و خصوصاً در كوسه، ميزان زيادي از جيوه يافت مي شود.

وي با بيان اين كه از نظر منابع علم تغذيه، يك خانم باردار در سه ماه نخست بارداري نياز به دريافت هيچ گونه انرژي اضافه ندارد، اظهاركرد: توجه به اين نكته ضروري است كه فرد باردار از منابع غني ويتامين ها و مواد معدني، مقدار كافي از پروتئين ها و ساير گروه هاي غذايي استفاده كند. علت اين كه خانم ها در سه ماهه اول بارداري ۴ تا ۵ كيلوگرم و يا بيشتر وزن مي گيرند اين است كه به علت تغييرات هورموني، بدن دچار ضعف مي شود و خانم ها اين وضعيت را به تغذيه خود ربط مي دهند و مصرف مواد غذايي پرانرژي را افزايش مي دهند.

خانم هاي با وزن مناسب در قبل از بارداري، در ۳ ماهه دوم نياز به ۳ تا ۵ كيلوگرم اضافه وزن دارند و همچنين به علت شكل گيري اعضاي بدن جنين، افزايش نياز به پروتئين به وجود مي آيد. معمولاً تا ۱۵% يك رژيم غذايي بايد پروتئين باشد؛ اما در سه ماهه دوم يك خانم باردار، اين مقدار بايد تا ۲۰% افزايش يابد. انرژي دريافتي در طي اين مدت بايد به ميزان ۳۰۰ تا ۳۵۰ كالري افزايش يابد تا اضافه وزن مورد نياز حاصل شود.

اين متخصص تغذيه و رژيم درماني در پايان خاطرنشان كرد: در طي دوره بارداري از مصرف غذاهايي كه به آنها شكر اضافه شده و داراي قند ساده هستند، مانند انواع شيريني ها، كيك ها و بيسكوئيت ها به شدت محدود شود. همچنين پرهيز از غذاهايي كه ارزش غذايي پائيني دارند مانند چيپس و پفك و پرهيز از غذاهاي پرنمك مانند غذاهاي كنسروي و فست فودها در طي دوره بارداري رعايت شود.

دو عدد ميوه متوسط، يك ليوان لبنيات كم چرب و دو عدد مغز گردو يا ۸ عدد مغز بادام يا فندوق اين ميزان كالري را تامين مي كنند. بنابراين نياز به مصرف اضافه و بيش از اندازه مواد غذايي وجود ندارد. در سه ماهه دوم به علت اينكه سرعت شكل گيري سلول هاي عصبي و رشد مغز بيشتر مي شود، نياز به اسيدهاي چرب ضروري افزايش مي يابد. بنابراين از مغزها در اين دوره استفاده شود. در ۳ ماهه سوم كه دوره اوج وزن گيري جنين است، يك خانم باردار نياز به دريافت ۵۰۰ كالري اضافه دارد.


منبع: سلامت

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.