تاریخ انتشار: 1394/06/24 - 18:03
تعداد بازدید: 1491

هيچ ماده ي غذايي اي وجود ندارد كه به تنهايي جلوي ابتلا به سرطان را بگيرد. ولي خوردن تركيبي از مواد غذايي مختلف در اين زمينه موثر است. حداقل 3/2 وعده هاي غذايي بايد پايه ي گياهي و حداكثر 3/1 آن مي تواند پايه ي پروتئين حيواني داشته باشد. به اين نوع وعده ي غذايي اصطلاحا بشقاب آمريكايي مي گويند و طبق اعلام مركز تحقيقات سرطان آمريكا يك ابزار مهم براي پيشگيري از سرطان است . در مورد مواد غذايي مفيدي كه مي توانيد در بشقاب خود بگنجانيد بيشتر تحقيق كنيد.

مقابله با سرطان با مصرف ميوه ها و سبزيجات رنگي:

ميوه ها و سبزيجات سرشار از مواد غذايي ضدسرطان هستند و هر چه رنگ آنها بيشتر باشد خاصيت ضدسرطاني آنها بيشتر است . اين مواد غذايي از يك راه ديگر هم خطر ابتلا به سرطان را پايين مي آورند و آن هم اين است مصرف آنها جلوي اضافه وزن را مي گيرد. اضافه وزن خطر ابتلا به خيلي از سرطان ها از جمله سرطان روده ي بزرگ –سرطان مري و سرطان كليه را كاهش مي دهد. سبزيجات متنوعي مثل سبزيجات  سبز پررنگ و قرمز و نارنجي را در رژيم غذايي تان بگنجانيد.

صبحانه ي ضدسرطان:

فولات يك نوع ويتامين بي بسيار مهم است كه از ابتلا به سرطان هاي روده ي بزرگ و مقعد و سينه جلوگيري مي كند. اين ويتامين به ميزان زيادي در ميز صبحانه وجود دارد. محصولات غلات صبحانه و گندم كامل منابع خوبي از فولات هستند. در ضمن اين ويتامين در آب پرتقال و طالبي و توت فرنگي هم يافت مي شود.

مواد غذايي سرشار از فولات:

ديگر منابع خوب فولات مارچوبه و تخم مرغ هستند. اين ويتامين در انواع لوبيا و تخم آفتابگردان و سبزيجات برگ سبز مثل اسفناج و كاهو هم يافت مي شود. بهترين راه دريافت فولات مصرف قرص هاي ويتامين نيست بلكه مصرف ميزان كافي ميوه ها و سبزيجات و غلات كامل است.

از مصرف گوشت هاي فرآوري شده اجتناب كنيد:

خوردن تفريحي و چندوقت يكبار ساندويچ هات داگ يا ژامبون مشكلي را ايجاد نمي كند ولي كم كردن مصرف گوشت هاي فرآوري شده مثل كالباس و همبرگر و هات داگ خطر ابتلا به سرطان هاي روده ي بزرگ و معده را كاهش مي دهد. گوشت هاي دودي و نمك دودي شده حاوي مواد شيميايي سرطان زا هستند و مصرف آنها خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.

خواص ضدسرطاني گوجه فرنگي:

اينكه خواص ضدسرطاني گوجه فرنگي از ليكوپين(رنگدانه اي كه باعث قرمزي گوجه مي شود)ناشي مي شود و يا ماده ي ديگر هنوز مشخص نيست. ولي تحقيقات ثابت كرده است كه خوردن گوجه فرنگي خطر ابتلا به سرطان هايي مثل سرطان پروستات را كاهش مي دهد. مطالعات همچنين نشان داده است محصولات فرآوري شده ي حاوي گوجه فرنگي مثل گوجه فرنگي-سس گوجه فرنگي-رب گوجه فرنگي خواص ضدسرطاني دارند.

خواص ضدسرطاني چاي:

با اينكه شواهد هنوز كافي نيستند ولي چاي و مخصوصا چاي سبز يكي از قوي ترين ضد سرطان ها هستند. در تحقيقات آزمايشگاهي ثابت شد كه چاي سبز خطر ابتلا به سرطان هاي روده ي بزرگ-كبد-سينه-پروستات و ريه و پوست را كاهش مي دهد. مطالعات بلند مدت انجام شده هم نشان داد كه مصرف چاي خطر ابتلا به سرطان هاي مثانه و لوزالمعده را كاهش مي دهد.

خواص ضدسرطاني انگور:

انواع انگور و آب آن مخصوصا انگور بنفش و قرمز حاوي ريزوراترول هستند. ريزوراترول حاوي آنتي اكسيدان هاي قوي و مواد ضدالتهابي است. مطالعات آزمايشگاهي نشان داد كه مصرف انگور جلوي نوعي آسيب كه باعث تشديد سرطاني شدن سلول ها مي شود را مي گيرد. البته اين مشاهدات براي گفتن اينكه خوردن انگور يا آب انگور يا شراب از سرطان پيشگيري مي كند يا باعث درمان سرطان مي شود كافي نيست.

براي كاهش خطر ابتلا به سرطان مصرف نوشيدني هاي الكلي را محدود كنيد:

مصرف نوشيدني هاي الكلي خطر ابتلا به سرطان هاي دهان و گلو و حنجره و مري و كبد و روده ي بزرگ و مقعد را افزايش مي دهد. مركز تحقيقات سرطان آمريكا مصرف الكل را براي مردان به زير 2 ليوان و در زنان به زير يك ليوان محدود مي كند . خانم هايي كه خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها بالا است بايد حتما با پزشكشان در مورد ميزان مجاز مصرف نوشيدني هاي الكلي مشورت كنند.

تاثير نوشيدن آب و ديگر مايعات در پيشگيري از سرطان:

نوشيدن آب نه تنها باعث رفع تشنگي مي شود بلكه از سرطان مثانه هم پيشگيري مي كند. از آنجايي كه آب باعث رقيق كردن عوامل سرطان زا در مثانه مي شود خطر ابتلا به اين سرطان هم كاهش مي يابد. مصرف مايعات بيشتر دفعات دفع ادرار را هم افزايش مي دهد و باعث كاهش مواد سرطان زا در مثانه مي شود.

خواص ضدسرطاني لوبيا:

لوبياها حاوي مواد مغذي بسيار مفيدي براي بدن هستند و خواص ضد سرطاني هم دارند. لوبياها حاوي چندين ماده ي شيمي-گياهي مهم هستند كه جلوي آسيب سلول ها و ابتلا به سرطان را مي گيرند. تحقيقات آزمايشگاهي نشان داد كه اين مواد سرعت رشد تومورها را كاهش مي دهند و از آزاد شدن مواد تومورها و آسيب به سلول هاي مجاور جلوگيري مي كند.

اثر خانواده ي كلم بر روي سرطان:

سبزيجات صليبي شامل انواع كلم و كاهو مي شوند .اين سبزيجات براي تهيه ي انواع سالاد به كار مي روند. نكته مهم اين جاست كه اين سبزيجات حاوي موادي هستند كه از ابتلا به سرطان هاي روده ي بزرگ و سينه و ريه و دهانه ي رحم جلوگيري مي كند.

سبزيجات برگ سبز تيره:

سبزيجات برگ سبز تيره مثل كلم و كاهو و كاسني و اسفناج و خانواده ي چغندر حاوي ميزان زيادي فيبر و فولات و كارتنوئيد هستند. اين مواد از ابتلا به سرطان هاي دهان و حنجره و لوزالمعده و ريه و پوست و شكم جلوگيري مي كنند.

يك ادويه ي مهم براي پيشگيري از سرطان:

كوركومين يكي از ادويه هاي مهم در آشپزي هند است و خاصيت ضدسرطاني قوي دارد. مطالعات آزمايشگاهي نشان داد كه مصرف اين ادويه از تغيير شكل و تكثير و پخش شدن سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند.

نحوه ي پخت هم مهم است:

نحوه ي پخت گوشت ها با خطر ابتلا به سرطان ارتباط زيادي دارد . سرخ كردن و كباب كردن گوشت در دماي خيلي بالا باعث تشكيل مواد شيميايي اي مي شود كه خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. ديگر شيوه هاي آشپزي مثل تاس كبابي –پختن ملايم و بخار پز كردن باعث توليد ميزان خيلي كمتري از مواد مضر مي شود. زماني كه گوشت را به صورت تاس كباب مي پزيد به آن سبزيجات زيادي اضافه كنيد.

خواص ضدسرطاني انواع توت:

توت فرنگي و انواع تمشك حاوي ماده ي فيتوكميكال كه به آن الاژيك اسيد مي گويند مي باشد. اين آنتي اكسيدان قوي مي تواند از چندين راه با سرطان مقابله كند مثل كاهش رشد سلول هاي سرطاني و غير فعال كردن عوامل سرطان زا.

تاثير بلوبري روي سلامتي:

آنتي اكسيدان هاي قوي موجود در بلوبري ارزش بالايي در حفظ سلامتي و جلوگيري از ابتلا به سرطان دارند. آنتي اكسيدان ها با پاك كردن راديكال هاي آزاد بدن جلوي آسيب سلول ها را مي گيرند. با اضافه كردن بلوبري به آرد جو –غلات صبحانه و سالاد از اثرات اين ميوه بر روي سلامتي بهره ببريد.

مصرف شكر را كم كنيد:

مصرف قند به طور مستقيم باعث ابتلا به سرطان نمي شود ولي بهتر است به جاي آن از مواد غذايي ديگر كه از سرطان پيشگيري مي كنند را جايگزين كنيد.علاوه بر اينها شكر كالري بالايي دارد و باعث اضافه وزن و چاقي مي شود. اضافه وزن هم يكي از فاكتورهاي خطرساز سرطان است. به جاي شكر ميوه هاي شيرين و سرشار از ويتامين را بخوريد.

به مكمل هاي غذايي اعتماد نكنيد:

ويتامين ها زماني به پيشگيري از سرطان كمك مي كنند كه از راه طبيعي با خوردن مواد غذايي طبيعي به دست آيند. موسسه ي سرطان آمريكا اعلام كرده است كه در يافت مواد ضدسرطان از مواد غذايي مثل آجيل-ميوه ها و سبزيجات برگ سبز خيلي بهتر از دريافت آنها از مكمل هاي غذايي است. پس بهترين راه داشتن يك رژيم غذايي سالم است.

 

منبع:shafajoo.com

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.