تاریخ انتشار: 1396/10/04 - 17:22
تعداد بازدید: 273

باورهاي نادرستي دربارۀ بارداري وجود دارد كه باعث اظهار نظرهاي غلط و متفاوتي در مورد دوران بارداري زنان خواهد شد. اين باورها پايه و اساس علمي ندارد و گاهي منجر به تصميم‌گيري‌‌‌هاي اشتباه مادران باردار مي‌شود كه اثرات و عواقب خطرسازي براي آنها خواهد داشت. در اين مطلب با برخي از باورهاي نادرست در دوران بارداري آشنا خواهيد شد.

باورهاي غلط دوران بارداري

دوران بارداري، دوراني است كه همۀ خانم‌ها بايد به درستي آن را طي كنند. اما گاهي برخي باورهاي اشتباه، مانع از طبيعي طي شدن روند بارداري مي‌شود. اين باورها ممكن است حاصل خيرخواهي‌هاي ديگران يا تفكرات اشتباه خودتان باشد. برخي از اين باورهاي غلط شامل موارد زير است:

نياز به استراحت بيش از حد در بارداري: بي‌حالي و خستگي در سه ما‌ههٔ اول بارداري وجود دارد. اما اين به اين معنا نيست كه شما تمام روز را استراحت كنيد. دليلي وجود ندارد كه خانم بارداري كه همه چيزش طبيعي است، كارهاي رومزۀ خود را كنار بگذارد، بلكه بايد با احتياط بيشتري آنها را انجام دهد. استراحت بيش از حد در دوران بارداري باعث چاقي بيش از اندازۀ مادر و جنين مي‌شود و روند زايمان را سخت‌تر مي‌كند. در واقع استراحت در دوران بارداري فقط يك ساعت بيشتر از حد معمول ديگر روزهاي زندگي شماست. يعني شما بايد با حفظ فعاليت‌هاي خودتان، در ميانۀ روز، يك ساعت بيشتر از قبل استراحت كنيد.

خوردن غذا به اندازۀ دو نفر: اين اشتباه رايجي است كه اعضاي خانواده به مادر باردار مي‌گويند كه او بايد به جاي دو نفر غذا بخورد. جنيني كه در بدن شماست، به اندازۀ شما به غذا احتياج ندارد. بدن شما تنها نيازمند ۳۰۰ كالري بيشتر نسبت به قبل از بارداري است و لازم نيست به اندازۀ دو نفر غذا بخوريد. اين باور اشتباه و رايج باعث چاقي بيش از حد مادران باردار مي‌شود و حركت كردن و زايمان را در روزهاي پاياني بارداري سخت مي‌كند.

خوردن جگر: بيشتر مردم بر اين باورند كه خوردن جگر در دوران بارداري به پيشگيري از كم‌خوني مادر كمك مي‌كند. اما توجه كنيد كه جگر به دليل داشتن ويتامين A زياد، ممكن است خطراتي براي رشد جنين به همراه داشته باشد. همچنين خوردن جگر آلوده باعث مسموميت زنان باردار مي‌شود كه اين مسموميت در مواردي باعث زايمان زودرس خواهد شد. بنابراين پزشكان، خوردن جگر را در دوران بارداري توصيه نمي‌كنند.

رنگي شدن چشم جنين: كودك شما حاصل ژن‌هاي شما و همسرتان است. اگر چشم‌هاي شما يا همسرتان رنگي نيست و ژن رنگي شدن چشم در شما وجود ندارد، كودك شما چشم رنگي نخواهد داشت. برخي خانم‌ها فكر مي‌كنند كه اگر به فردي با چشم‌هاي آبي نگاه كنند يا مادۀ غذايي خاصي را بخورند، فرزندشان چشم‌هايش آبي خواهد شد. هيچ كدام از اين باورها صحت علمي ندارد. چشم‌هاي كودك شما هر رنگي كه باشد، زيباست. به خاطر ظاهر او، سلامت خود و جنين را به خطر نيندازيد.

باهوش شدن كودك: تغذيۀ شما مي‌تواند در رشد سلول‌هاي مغز جنين مفيد باشد. توجه داشته باشيد كه بايد از مصرف خودسرانۀ دارو يا استفادۀ بي‌رويۀ دم‌نوش‌ها خودداري كنيد. براي اينكه جنين سالم باشد و تمام اعضاي بدنش به درستي رشد كند، پزشك به شما مكمل‌هاي غذايي مي‌دهد. خودتان مقدار داروهايتان را افزايش ندهيد و به پيشنهاد ديگران، در مورد خوردن مادۀ غذايي خاصي عمل نكنيد.

آب نخوردن و دستشويي نرفتن: بعضي از خانم‌هاي باردار مشكل تكرر ادرار خود را با نخوردن آب حل مي‌كنند. اين كار براي خانم باردار بسيار خطرناك است. بدن يك خانم باردار براي اكسيژن‌رساني و رساندن مواد مغذي به جنين، نيازمند آب است. اگر يك خانم باردار آب نخورد، بدن او آب از دست مي‌دهد و سلامت خود و جنينش را به خطر مي‌اندازد. در طول روز به اندازۀ كافي آب بخوريد و هر زمان كه لازم بود به دستشويي برويد. اجتناب از دستشويي رفتن، باعث عوارض بعدي مثل عفونت‌‌هاي مجاري ادرار مي‌شود.

نوزاد درشت‌تر، سالم‌تر: يك نوزاد بايد حداقل ۲ كيلو و ۵۰۰ گرم و حداكثر ۴ كيلوگرم باشد. نوزادان به طور متوسط حدود ۳ كيلو و ۲۰۰ گرم وزن دارند، اما بعضي از خانواده‌ها فكر مي‌كنند نوزادي كه درشت باشد، سالم‌تر از نوزادي است كه وزن معمولي دارد. خانم‌هاي بارداري كه اين تفكر را دارند، در طول بارداري غذاهاي چرب و سنگين مي‌خورند و بيش از اندازه استراحت مي‌كنند. اين كار باعث مي‌شود كه مادر چاق شود و در ماه‌هاي آخر بارداري نتواند به راحتي حركت كند. وزن بيشتر از ۴ كيلوگرم نوزاد نيز مناسب نيست و زايمان طبيعي را با اخلال مواجه مي‌كند.

 

 

 

منبع: madarsho.com

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.