تاریخ انتشار: 1396/12/12 - 10:12
تعداد بازدید: 348

بسياري از غذاهاي موجود در بازار حاوي قند افزوده شده هستند كه در صورت استفاده مكرر مي توانند به ضرر سطوح انرژي بدن انسان عمل كنند.

اين كه سطوح انرژي بدن انسان در طول روز اندكي فراز و فرود داشته باشد، عادي محسوب مي شود. عوامل متعددي مي توانند بر اين جريان طبيعي اثرگذار باشند كه از آن جمله مي توان به ميزان خواب و سطوح استرس، ميزان فعاليت جسماني و رژيم غذايي اشاره كرد.

به گزارش "هلث لاين"، خوردن غذا يا ميان وعده به طور كلي مي تواند سوخت مورد نياز بدن انسان را تامين كند و به احساس كسب انرژي بيشتر كمك كند. با اين وجود، مصرف برخي مواد غذايي ممكن است نتيجه اي معكوس به همراه داشته و موجب افت سطوح انرژي شود.

نان، پاستا و برنج سفيد

غلات سرشار از كربوهيدارت ها هستند كه منبع انرژي خوبي براي بدن تامين مي كنند. اما زماني كه موضوع سطوح انرژي مطرح مي شود، غلات پالايش شده مانند آنهايي كه در نان سفيد، پاستاي سفيد و برنج سفيد يافت مي شوند، ممكن است بيشتر از اين كه مفيد باشند به ضرر شما تمام شوند.

يكي از دلايل شكل گيري اين شرايط جداسازي لايه بيروني حاوي فيبر غلات نام سبوس است كه طي فرآيند پردازش حذف مي شود. بر همين اساس، غلات پالايش شده حاوي سطوح فيبر كمتري هستند و روند گوارش و جذب آنها سريع‌تر از غلات كامل صورت مي گيرد.

در نتيجه، يك وعده غذايي يا ميان وعده سرشار از غلات پالايش شده به طور كلي افزايش سريع سطوح قند خون و انسولين و متعاقب آن افت سريع انرژي را به همراه دارد.

در مقابل، غلات كامل به تنظيم سطوح قند خون كمك مي كنند و بهره‌مندي از سطوح پايدار انرژي در طول روز را ممكن مي سازند.

همچنين، غلات پالايش شده فاقد يك بخش مهم ديگر به نام جوانه هستند. جوانه حاوي بسياري از مواد مغذي مهم است كه مي توانند نقش مهمي در حفظ سطوح انرژي داشته باشند. به عنوان مثال، جوانه سرشار از ويتامين هاي B است كه بدن مي تواند براي توليد انرژي از آنها استفاده كند.

غلات صبحانه، ماست و ديگر غذاهاي حاوي قند افزوده شده

بسياري از غذاهاي موجود در بازار حاوي قند افزوده شده هستند كه در صورت استفاده مكرر مي توانند به ضرر سطوح انرژي بدن انسان عمل كنند.

به عنوان مثال، افراد بسياري غلات صبحانه را به عنوان بخشي مهم از يك روتين صبحانه سالم و انرژي بخش در نظر مي گيرند. با اين وجود، انواع بسياري از اين محصولات مي توانند در تحقق اين هدف ناموفق باشند، زيرا از محتواي فيبر كمك و قند افزوده شده زياد برخوردار هستند. در حقيقت، قند تا 50 درصد از كل كربوهيدارت هاي موجود در بسياري از غلات صبحانه محبوب را تشكيل مي دهد.

اين تركيب محتواي قند زياد و فيبر كم مي تواند موجب افزايش سريع سطوح قند خون و انسولين شود كه افزايش انرژي در كوتاه مدت و سپس افت چشمگير آن را به همراه دارد.

افزون بر اين، مصرف غذاهاي سرشار از قند افزوده شده ممكن است احتمال هوس هاي غذايي براي خوراكي هاي شيرين را افزايش دهد و موجب شكل گيري يك چرخه تخلي�� انرژي شود.

از ديگر غذاها با سطوح قند افزوده شده زياد در وعده صبحانه مي توان به ماست هاي طعم دار، آبميوه ها، مافين ها، گرانولا بار و حتي برخي انواع نان اشاره كرد. اگر در پي حفظ سطوح بالاي انرژي در طول روز هستيد، بهتر است از آنها پرهيز كرده يا جايگزين هايي با شيريني كمتر را انتخاب كنيد.

قهوه

زماني كه حد اعتدال در مصرف آن رعايت شود، قهوه مي تواند آثار جسماني و رواني مثبتي را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، برخي مطالعات نشان داده اند كه قهوه ممكن است به كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي انحطاط عصبي، مانند پاركينسون و آلزايمر، به ميزان 26 تا 34 درصد كمك كند.

همچنين، طي بررسي 18 مطالعه مشخص شد كه هر فنجان قهوه كه يك نفر در روز مي نوشد ممكن است خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 7 درصد كاهش دهد.

كافئين، ماده محرك موجود در قهوه، مشخص شده است كه موجب تقويت كوتاه مدت انرژي و عملكرد مغز مي شود و بر همين اساس افراد بسياري هنگام احساس خستگي به اين نوشيدني پناه مي برند.

اما مصرف منظم قهوه مي تواند به شكل گيري مقاومت در بدن منجر شود كه كاهش قدرت اثرات اين نوشيدني را در پي داشته و براي كسب نتايجي مشابه بايد قهوه‌ي بيشتري بنوشيد. مهم‌تر اين كه وابستگي به قهوه به جاي دريافت مواد مغذي مناسب و خواب كافي مي تواند با گذشت زمان سطوح انرژي را كاهش دهد.

كافئين بيش از حد مي تواند اثر منفي روي كيفيت خواب داشته باشد كه كاهش سطوح انرژي را در بلند مدت به همراه دارد.

افرادي كه قهوه مي نوشند بايد ميزان مصرف خود را به حدود چهار فنجان در روز محدود كنند.

نوشيدني هاي انرژي‌زا

ترديدي وجود ندارد كه نوشيدني هاي انرژي‌زا افزايش كوتاه مدت سطوح انرژي را موجب مي شوند. در حقيقت، چندين مطالعه نشان داده اند كه نوشيدني هاي انرژي‌زا ممكن است افزون بر كاهش خواب آلودگي، تمركز و حافظه را نيز تا حدود 24 درصد تقويت كنند.

شركت هاي توليدكننده نوشيدني هاي انرژي‌زا تركيبي از مواد تحريك كننده را در فرمول محصولات خود به كار مي گيرند. با اين وجود، پژوهشگران بيشترين اثر تقويت كننده انرژي را به قند و كافئين موجود در اين نوشيدني ها نسبت مي دهند.

بسياري از نوشيدني هاي انرژي‌زا حاوي مقدار بسيار زيادي قند هستند كه گاهي اوقات تا 10 قاشق چايخوري (52 گرم) در هر قوطي را نيز شامل مي شود.

همان گونه كه پيش‌تر نيز اشاره شد، مصرف مقدار زياد قند افزوده شده مي تواند موجب افزايش سريع و ناگهاني انرژي شود كه در ادامه افت چشمگير و سريع آن را نيز در پي دارد و حتي احساس خستگي هر چه بيشتر نسبت به پيش از مصرف نوشيدني انرژي‌زا را موجب شود.

افزون بر اين، همان گونه كه در مورد قهوه اشاره شد، افرادي كه به طور منظم نوشيدني انرژي‌زا مصرف مي كنند نيز با شكل گيري مقاومت نسبت به كافئين در بدن خود مواجه خواهند شد. اين به معناي آن است كه بايد مقدار بيشتري نوشيدني انرژي‌زا مصرف كنيد تا اثرات تقويت كننده انرژي مشابه با گذشته را تجربه كنيد.

همچنين، برخي پژوهش ها نشان داده اند كه نوشيدني هاي انرژي‌زا ممكن است كيفيت و مدت زمان خواب را كاهش دهند. اگر اين شرايط به طور مكرر رخ دهد، كاهش سطوح انرژي چندان غير منتظره نخواهد بود.

بايد به اين نكته نيز اشاره داشت كه گاهي اوقات نوشيدني هاي انرژي‌زا حاوي كافيئن بسيار بيشتري نسبت به همان ميزان قهوه هستند. بر همين اساس، برخي مصرف كنندگان نوشيدني هاي انرژي‌زا مي توانند از مقدار مصرف توصيه شده روزانه 400 ميلي گرمي كافئين عبور كنند كه احتمال عصبانيت، اضطراب و تپش قلب را افزايش مي دهد. اين شرايط حملات هراس را نيز وخيم‌تر مي سازد.

غذاهاي سرخ شده و فست فودها

غذاهاي سرخ شده و فست فودها مي توانند سطوح انرژي بدن انسان را كاهش دهند، زيرا به طور كلي از محتواي چربي زياد و فيبر كم، دو عاملي كه مي توانند آهنگ گوارش را كند سازند، برخوردار هستند.

آهنگ كند گوارش مي تواند سرعت ورود مواد مغذي تقويت كننده انرژي به بدن را كاهش دهد، و افزايش سطوح انرژي كه انتظار مي رود پس از يك وعده غذايي حاصل شود را به تاخير اندازد.

افزون بر اين، غذاهاي سرخ شده و فست فودها به طور معمول از ميزان كم ويتامين ها، مواد معدني و ديگر مواد مغذي ضروري برخوردار هستند. غذاهاي سرشار از مواد مغذي به تقويت و حفظ سطوح انرژي كمك مي كنند، اما مصرف مكرر غذاهاي سرخ شده و فست فودها مي تواند نتيجه اي معكوس را رقم بزند.

همچنين، مصرف بيش از اندازه غذاهاي چرب ممكن است موجب احساس پري بيش از اندازه شود. در برخي موارد، اين شرايط مي تواند موجب افت سطوح انرژي و عدم تمايل به انجام هيچ فعاليت طي چند ساعت پس از صرف غذا شود.

غذاهاي كم كالري

برخي افراد نسخه هاي كم كالري از غذاهاي محبوب خود را براي ميان وعده ها انتخاب مي كنند و بر اين باورند كه آنها انتخاب هايي سالم‌تر هستند.

اما افزودن بيش از اندازه اين قبيل مواد غذايي به رژيم غذايي ممكن است به مصرف كالري ناكافي در طول روز منجر شود كه به شدت سطوح انرژي را كاهش مي دهد.

كالري واحد اندازه گيري مورد استفاده براي برآورد ميزان انرژي تامين شده براي بدن توسط يك ماده غذايي پس از گوارش آن است. بدن انسان از كالري ها براي حفظ عملكردهاي پايه مانند تنفس، تفكر، و ضربان قلب استفاده مي كند.

اگر به طور منظم ميزان كالري دريافتي شما كمتر از حد نياز باشد، اين شرايط مي تواند عدم تعادل هورموني و كند شدن آهنگ سوخت و ساز را در پي داشته و با تخليه انرژي مواجه شويد.

همچنين، دريافت كالري بيش از اندازه كم از وعده هاي غذايي يا ميان وعده ها ممكن است به افزايش هوس هاي غذايي منجر شود. اين شرايط مي تواند به پرخوري در وعده غذايي بعدي منجر شود و احساس پري بيش از اندازه در افت انرژي نقش ايفا كند.

الكل

مصرف الكل ممكن است كيفيت و مدت زمان خواب شما را كاهش دهد و به تجربه خوابي كمتر آرامش بخش منجر شود. اگرچه مصرف الكل ممكن است در به خواب رفتن راحت‌تر به شما كمك كند، اما در حقيقت به واسطه خواب با كيفيت پايين موجب كاهش سطوح انرژي پس از بيدار شدن از خواب مي شود.
 




منبع: سلامت نيوز

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.