تاریخ انتشار: 1397/09/01 - 14:44
تعداد بازدید: 97

اگر شما هم به هنگام برش، خرد كرد و پوست كردن ميوه ها و ... زباله زيادي جمع مي كنيد، بايد بدانيد بعضي از متراكم ترين و متنوع ترين مواد غذايي در همين بخش از ميوه ها و سبزيجات يافت مي شوند.

اين ميوه ها و سبزيجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفي قرار مي گيرند و اين باعث مي شوند كه مواد غذايي سودمند و منحصر بفردي در آنها جمع شود:

پوست مركبات:

شايد هنوز ندانيد كه پوست مركبات سرشار از مواد مغذي مخفي هستند. ويتامين سي موجود در پوست ليمو 5 برابر بيشتر از گوشت آن است ضمن اين كه پوست اين ميوه سرشار از ويتامين ها و مواد مغذي ضروري مانند ريبوفلاوين، تيمينف نياسين، فولات، ويتامين ب 5، ب6، ويتامين آ، كلسيم، آهن، پتاسيم، روي و منيزيم است. شما مي توانيد رنده شده پوست مركبات را همراه با ماست، پنير، و يا غلات، قهوه و چاي ميل كنيد.

پوست موز:

پوست موز سرشار از تريپتوفان است و به تنظيم خلق و خو و بهتر شدن علائم افسردگي كمك مي كند. شما مي توانيد به خمير كيك، كوكي ها و حتي سوپ ها پوست موز را اضافه كنيد. حتي مي توانيد از پوست موز‌ سركه موز‌ تهيه كنيد و از آن به عنوان چاشني سالاد و سبزيجات استفاده نماييد.

پوست هندوانه:

پوست اين ميوه حاوي سيترولينين؛ اسيد آمينه اي است كه در بدن به آرژنين تبديل مي شود و به بهبود گردش خون، افزايش جريان خون، بهبود سلامت قلب، افزايش ايمني بدن و كاهش خستگي عضلاني كمك مي كند.

ساقه هاي بروكلي:

ساقه هاي اين سبزي تيره رنگ حاوي سولفوران است؛ يك آتي اكسيدان فيتوشيميايي كه داراي خواص ضد التهابي بوده و از سلول ها در برابر آسيب هاي دي ان آ محافظت مي كند، سلول هاي سرطاني را غير فعال نموده و به جلوگيري از تشكيل تومور مي پردازد.

هسته آناناس:

انواع ويتامين ها و مواد معدني ضروري براي بدن، در اين قسمت از آناناس پنهان شده اند. هسته آناناس حاوي بروملين است؛ آنزيم هضم كننده پروتئين كه داراي خواص ضد التهابي بوده و مي تواند التهاب بيني و سينوس ها را كاهش دهد. همچنين  اين ماده، كاهش دهنده دردهاي ناشي از آرتروز و دردهاي عضلاني است. بروملين داراي خواص ضد انعقادي نيز بوده و به جلوگيري از لخته شدن خون كمك مي كند.

برگ هاي هويج:

بيشتر از خود هويج، برگ هايش پر از كلروفيل هستند. اين ماده به گياه رنگدانه سبز مي دهد. كلروفيل منبعي غني از منيزيم است و فشار خون را تنظيم مي كند و به قوي شدن استخوان ها و عضلات كمك مي كند. پتاسيم زيادي در آن وجود دارد كه فشار خون را كم مي كند و سوخت و ساز بدن را بهبود مي دهد. همچنين از پوكي استخوان پيشگيري مي كند. حتي يك تحقيق ثابت كرده است كه افرادي كه در خطر بيماري قلبي هستند افرادي هستند كه پتاسيم بسيار كمي دريافت مي كنند. برگ هويج منبعي غني از ويتامين كا هم هست كه در خود هويج وجود ندارد و براي سلامت استخوان بسيار مهم است.

پوست پياز:

پوست هاي قهوه اي و كاغذ مانند پياز و لايه هاي بيروني سفت آن، منبعي سرشار از تركيبات فنولي فيبر نامحلول از جمله كوئرسيتين و فلاوونوئيدهاي ديگر هستند. فيبر موجود در پوست پياز، ريسك بيماري هاي قلبي عروقي، مشكلات گوارشي روده اي، سرطان روده بزرگ، ديابت نوع دوم و اضافه وزن را كاهش مي دهد. تركيبات فنولي به پيشگيري از بيماري هاي شرياني كمك مي كنند و داراي خواص ضدسرطاني هستند.

برگ كرفس:

اين برگ ها پنج برابر بيشتر از ساقه ها منيزيم و كلسيم دارند. منيزيم براي بيش از 300 واكنش بيوشيميايي در بدن از جمله متابوليسم انرژي و سنتز پروتئين لازم است. كلسيم كه به بهبود سلامتي استخوان معروف است به انقباض و انبساط عضلات و رگ هاي خوني هم كمك مي كند و هورمون هاي لازم براي كاركردهاي بيولوژيكي اوليه را ترشح مي كند و سرعت انتقال پيام به مغز را تسريع مي كند. از همه اينها گذشته، برگ هاي كرفس سرشار از آنتي اكسيدان و تركيبات ضدالتهابي از جمله ويتامين ث و فنول ها هستند.

 



منبع:iec.behdasht.gov.ir


افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.