تاریخ انتشار: 1396/10/21 - 18:37
تعداد بازدید: 503

دوران قاعدگي از مهم‎ترين دوره‌هاي زندگي هر خانمي است. بروز اولين قاعدگي در دختران جوان نبايد موجب ترس و نگراني آن‌ها شود. مادر و خواهر بزرگ‎تر، اولياي مدرسه و معلمان بهداشت مي‌‏توانند درباره اين موضوع با نوجوانان صحبت و نگراني و ترس آن ها را برطرف‌ كنند و به آن‎ها توضيح دهند كه قاعدگي بيماري نيست.

اهميت بهداشت نوجواني و تاثير آن در آينده!

بلوغ دختران با دوران قاعدگي آن‎ها همراه است، در اين دوران به دليل باز بودن دهانه رحم و وجود خون در محيط دستگاه تناسلي، رعايت مسائل بهداشتي بسيار مهم است چون در صورت رعايت نكردن توصيه ‏هاي بهداشتي، امكان ايجاد عفونت و عوارضي مانند نازايي در آينده وجود دارد؛

بنابراين توجه به نكات بهداشتي و رعايت آن‌ها داراي اهميت است:

در دوران قاعدگي از نوار بهداشتي استفاده كنيد.

اين نوارها را مرتب عوض كنيد و حتماً نوار بهداشتي مصرف شده را در كاغذي بپيچيد و در سطل در دار بيندازيد.

تا حد امكان از پنبه و دستمال استفاده نكنيد. اگر مجبور به استفاده از پنبه شديد، سعي كنيد كه حتماً يك گاز تميز روي پنبه قرار دهيد.

شست وشو و طهارت در دوران عادت ماهيانه نه تنها زيان ندارد، بلكه بسيار لازم است.

براي شست وشوي اين ناحيه استفاده از آب تميز كفايت مي كند و نيازي به استفاده از مواد ضدعفوني كننده يا صابون و ... نيست. فراموش نشود كه تميز بودن دست ها و كوتاه بودن ناخن ها بسيار مهم است.

حمام كردن در دوران قاعدگي لازم است و به رفع كسالت و خستگي كمك مي كند.

البته به ياد داشته باشيد كه از نشستن كف حمام خودداري و به شكل ايستاده حمام كنيد.

به علت فاصله كم مقعد با دستگاه تناسلي و مجراي خروج ادرار، امكان انتقال آلودگي وجود دارد. توجه به اين موضوع مي تواند در پيشگيري از انتقال عفونت نقش داشته باشد؛ بنابراين بايد هنگام شست وشو اول ناحيه تناسلي و بعد مقعد شسته شود. به اين ترتيب از انتقال آلودگي از قسمت مقعد به قسمت فرج پيشگيري مي شود.

سعي كنيد بعد از شست وشو با دستمال تميز خود را خشك كنيد. يادتان باشد خيس بودن لباس زير مي تواند زمينه ساز بروز عفونت باشد.

از لباس هاي زير نخي استفاده كنيد و تعويض روزانه آن را فراموش نكنيد. آن ها را جدا از ساير لباس ها بشوييد و در آفتاب خشك كنيد.

يادتان باشد قاعدگي نه تنها يك بيماري نيست بلكه روندي طبيعي و ضروري است اگر چه ممكن است قاعدگي با كمي درد و ناراحتي همراه باشد، اما وجود درد در روزهاي اول قاعدگي موضوعي طبيعي محسوب مي شود.

براي كاهش درد و كم كردن ناراحتي هاي دوره قاعدگي مي توانيد از داروهاي مسكن مانند ايبوپروفن، ايندومتاسين و مفناميك اسيد و ... با تجويز پزشك يا ماما استفاده كنيد. بهتر است 72-48 ساعت قبل از شروع قاعدگي از اين داروها استفاده كنيد.

همان طور كه مي دانيد گرما باعث شل شدن عضلات مي شود و مي تواند از انقباض عضلاني كه باعث درد مي شود، جلوگيري كند. بنابراين استفاده از كيسه آب گرم يا حوله گرم مي تواند در تسكين درد موثر باشد.

در اين ايام از مصرف زياد نمك، شكر، قهوه و چاي خودداري كنيد. استراحت كافي نيز مي تواند به تسكين درد كمك كند.

انجام فعاليت ها و ورزش هاي عادي و سبك در اين دوران منعي ندارد.

هميشه حول و حوش شروع قاعدگي، نوار بهداشتي در كيف خود داشته باشيد تا در صورت نياز از آن استفاده كنيد.

سعي كنيد كه عصباني نشويد. عصبانيت باعث ترشح موادي در بدن مي شود كه مي تواند انقباض عضلاني و در نتيجه درد را بيشتر كند.

اهميت بهداشت رواني بلوغ دختران

اين دوره از زندگي ممكن است به دليل تغيير و تحولات سريع در رشد جسمي و رواني و اجتماعي، با مجموعه اي از نگراني ها، هيجان ها و بحران هاي خاصي همراه باشد كه براي مقابله يا كنار آمدن با آن ها و سازگاري با موقعيت جديد و در نتيجه برخورداري از يك زندگي سالم، پرنشاط و سودمند، بايد به نكاتي در زمينه بهداشت رواني توجه كرد. در اين زمينه توصيه ها و مهارت هاي مقابله با اختلالات رواني در دوره بلوغ به نوجوان كمك مي كند تا اين دوره را با آرامش رواني بيشتري طي و در برخورد با مشكلات بهتر و آگاهانه تر عمل كند.

ترس يكي از حالات هيجاني در دوره نوجواني است كه به طور عمده تخيلي است (يعني بيشتر ساخته ذهن است) و مانع از فعاليت هاي نوجوانان مي شود و رشد اجتماعي آنان را تحت تاثير قرار مي دهد.

براي رفع اين حالات، بايد به تدريج موفقيت ها و تجربه هاي مثبت و خوشايند جايگزين حوادث ترس آور شود.

يكي ديگر از حالات رواني در اين دوران، خشم است كه ممكن است بيشتر به دنبال برخورد با والدين و مربيان در زمينه وظايف و تكاليف خانه و مدرسه و فعاليت هاي اجتماعي بروز كند. مشورت با افراد آگاه و مطمئن مانند يك روان شناس با تجربه، به رفع مشكل كمك زيادي مي كند. ورزش و مطالعه نيز راه ديگري براي به دست آوردن آرامش است.

حسادت نيز مشكل ديگري است كه به طور عمده در پي تبعيض والدين و مربيان ممكن است در فرد بروز كند. از طريق مشورت و گفت وگو و در ميان گذاشتن دلايل منطقي با والدين و مربيان مي توان اين مشكل را برطرف كرد.

شما از طريق تنظيم برنامه هاي منظم روزانه يا هفتگي از قبيل فعاليت هاي مذهبي، هنري، ورزشي، اجتماعي و شركت در گروه هاي مختلف ورزشي، فرهنگي و... مي توانيد مشكلاتي از قبيل افسردگي و گوشه گيري را كنترل و برطرف كنيد.

غرايز در اين مرحله در صورت قرار گرفتن در مسير درست و منطقي قابل كنترل است و با بهره گرفتن از تعاليم اخلاقي و مذهبي مي توان از بسياري از مشكلات و بيماري هاي مختلف نظير ايدز پيشگيري كرد.

در صورت تداوم مشكلاتي مثل گوشه گيري و افسردگي، اضطراب و نگراني و تغييرات و مشكلات خلقي و هيجاني ديگر، مراجعه به روان شناس با تجربه و انجام مشاوره، كمك موثري به رفع آن ها مي كند.

موضوع مهم ديگر، انتخاب دوست است. دوستان ناشايست ممكن است براي نوجوانان مشكلات اخلاقي و رفتاري بسياري ايجاد كنند و آن ها را از مسير سلامتي و نشاط به بيراهه هاي فساد و بيماري (از قبيل استعمال سيگار يا مواد مخدر، بي بند و باري هاي اخلاقي) منحرف سازند. پس نوجوانان بايد با دقت نظر و توجه بيشتري، دوستان خود را انتخاب كنند .

نوجوانان بايد خود را بشناسند و حدود توانايي ها و محدوديت ها و نقاط قوت و ضعف خود را دريابند و براي تقويت نقاط مثبت خود تلاش و سعي كنند نقاط منفي را هم اصلاح نمايند.

سعي كنيد ذهن خود را هميشه بر جنبه هاي لذت بخش زندگي و كارهايي كه ممكن است سبب بهتر شدن موقعيت شما شود، متمركز كنيد. هيچ چيز به اندازه شكست و ناكامي به كارايي شما لطمه نمي زند و هيچ چيز به اندازه موفقيت، به آن كمك نمي كند.

سرانجام به خاطر بسپاريد كه فرمول از پيش ساخته اي براي موفق شدن كه مناسب حال همه باشد، وجود ندارد. مشورت با والدين آگاه، معلمان و مشاوران دلسوز به نوجوانان كمك مي كند تا در برابر مشكلات خلقي، رفتاري و اجتماعي راه حلي منطقي و صحيح را در پيش بگيرند و دوران نوجواني را با انرژي و نشاط افزون تري طي كنند.

نكات تغذيه‎اي در اين دوران

غذاهاي غني از آهن عبارت است از انواع گوشت‎، تخم‏مرغ، جگر، سبزي‏هاي داراي برگ سبز تيره مثل اسفناج تازه و جعفري، حبوبات مثل عدس و لوبيا، نخود سبز، نان سبوس‏دار، آجيل، خشكبار و انواع برگه مثل برگه آلو و هلو و زرد‏آلو، توت خشك، انجير خشك و كشمش كه استفاده از آن ها توصيه شود.

مصرف ويتامين B6 كه در نان‏ها و بيسكويت‌‎هاي سبوس‎دار، ماءالشعير، جوانه گندم ، مرغ، ماهي، جگر و ميوه‎ها مثل موز، آب پرتقال، سيب، سبزي هايي مثل هويج، گل‏كلم و گوجه ‏فرنگي وجود دارد، بيشتر شود.

داشتن استراحت كافي و رژيم غذايي مناسب و پرهيز از مصرف زياد شكر، قهوه و چاي هم مي‏‌تواند در تسكين درد قاعدگي موثر باشد.

 

 


منبع: روزنامه خراسان-رئيس گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد

افزودن دیدگاه
 
 
 
 

هدف اين سايت ايجاد آگاهي و اطلاع رساني در مورد دوره عادت ماهانه، زمان شروع  دوره عادت ماهانه، زمان شروع دوره تخمك گذاري جهت اقدام به بارداري و يا جلوگيري از بارداري هاي ناخواسته و همچنين ايجاد سوابق دوره هاي ماهانه به همراه علائم و نكات درج شده روزانه براي مشتركين جهت ارائه به مراكز پزشكي مي باشد.

به آساني و سرعت مي توانيد دوره هاي ماهانه در ماههاي آينده خود را مشاهده نماييد

اگر قصد داريد براي آينده خود از قبيل مسافرت، انجام فعاليت هاي مورد نظر، اقدام به بارداري و ... برنامه ريزي نماييد و اين برنامه ها ممكن است با زمان عادت ماهانه شما تداخل داشته باشد و يا از زمان تخمك گذاري خود آگاهي نداريد، مي توانيد با استفاده از تقويم بانوان، اين نگراني را به حداقل برسانيد.سايت "تقويم بانوان" عادت ماهانه و يا دوره هاي تخمك گذاري بعدي شما را با توجه به سوابق اطلاعات دريافتي، به شما اعلام ميكند.

نگهداري علائم پيش از قاعدگي، وزن و خلق و خو جهت ارائه به مراكز پژوهشي و پزشكي

اين سايت، تنها يك تقويم براي بانوان نيست، بلكه اين امكان را به شما مي دهد كه يادداشتهاي روزانه، وزن، خلق و خو و ساير علائم جسمي و روحي خود را ثبت كرده و در صورت نياز به مراكز پژوهشي و پزشكي ارائه نماييد.

امكان فعال سازي و غير فعال سازي ارسال ايميل و پيامك

يكي از امكانات اين سايت اعلام دوره ي قاعدگي بعدي بصورت خودكار از طريق ارسال پيامك و ايميل مي باشد.شما اين امكان را داريد، در صورت تمايل و در هر زمان سرويس ارسال پيامك يا ايميل را از طريق پنل خود غير فعال نموده و در زمان دلخواه مجددا اين سرويس ها را فعال نماييد.